PROBLEMSTILLINGER RUNDT
ALKOHOLKONTROLLER AV FØRERE PÅ STEVNER

Skrevet 29.01.2004 av Finn O. Hauge


Under fjoråret hadde seksjonen endel innspill fra klubber/arrangører,
som ønsket å ta et grep vedr. alkoholkontroller ved stevner.
I løpet av den siste uken har vi fått et par innspill av samme kaliber,
hvor minst en klubb helt konkret har vedtatt å gå til investering i alkotester,
og har tenkt å gjennomføre tester under alle sine stevner.

Av den grunn er det viktig at det er ens kjøreregler ute hos arrangørene.
Både for å opptre ensartet, og ikke minst gjøre dette korrekt.
Her er vårt bidrag til å slippe uheldige episoder ved slike kontroller ;

INFORMASJON I FORKANT
Det er viktig at det i forkant av stevnet informeres om at
”det kan” bli foretatt alkoholkontroller før stevnet.
Slik informasjon bør klart fremgå av tilleggsreglene.
Videre bør dette repeteres under førermøtet, da disse kontroller bør skje
ETTER førermøtet og FØR første heat.
Det er også viktig å informere om at kjøring i påvirket tilstand på en motorbane,
hjemles av Veitrafikklovens § 22, og ikke alene er et bilsport-internt problem.

NÅR SKAL KONTROLLEN FINNE STED ?
Som nevnt bør den skje så tett opp til stevnestart som mulig.
Både for å sikre at informasjonen er best mulig,
og også fordi man da kanskje slipper førere som blåser
”gult” og må etterkontrolleres før start.

HVEM SKAL KONTROLLERES ?
Dette kan man vurdere i egen regi.
Man kan ta stikkprøver basert på visuelle observasjoner.
I den grad man skal ta kontroll av et begrenset antall av den totale deltakermasse,
bør man kanskje ha et system hvor man kontrollerer en visst andel førere fra hver klubb,
slik at det ikke oppstår spekulasjoner om ”hjemme-favorisering”.
Det enkleste er nok imidlertid at man sier at alle med startnummer
som slutter på et visst siffer skal fremstilles til kontroll.

OG HVEM SKAL KONTROLLERE ?
Som et utgangspunkt er dette stevneleders ansvar i samarbeide med juryleder.
I NSR § 75, står det at stevneleder ”skal kontrollere deltakerne”,
mens det i § 74 står at juryen kan ”utelukke enhver fører
som de anser som farlig for deltakelsen i konkurransen”.
Det er imidlertid ingenting som tilsier at det er stevneleder som selv skal forestå kontrollen.
Han kan delegere dette til en annen funksjonær,
eller f eks forespørre stevnets medisinske ansvarlige om å gjennomføre denne.
I den grad man planlegger kontroll, er det viktig at samarbeidet
mellom stevneleder og juryleder starter i god tid før stevnedagen.

HVOR SKAL KONTROLLEN SKJE ?
Kontrollen bør skje skjermet fra øvrige deltakere og publikum.
Dette er i første omgang en sak mellom arrangør og den fører som kontrolleres,
og det bør gjøres på et slikt vis at føreren opplever at dete foregår i seriøse former.

FØRERE SOM NEKTER Å GJENNOMFØRE KONTROLLEN
Førere som nekter å la seg kontrollere, skal gis startnekt.
Det blir samme forholdet som om man ikke fremstiller bilen til teknisk kontroll.

FØRERE SOM BLÅSER ”GULT” FØR START
Førere som blåser ”gult” i kontroll utført før start, skal inntil videre nektes start.
Utslag på ”gult” eller ”rødt” bør resultere i re-kontroll etter f eks 15 minutter.

FØRERE SOM BLÅSER ”RØDT” FØR START
Her er forholdet det samme som for de som blåser ”gult”.
For begge kategorier vil det ikke være aktuelt å tilbakebetale startkontingent,
ettersom de har forbrudt seg mot lovverket i NBF og stevnets tilleggsregler.

FØRERE SOM MISTENKES Å HA KJØRT I PÅVIRKET TILSTAND
Når det gjelder førere hvor man har mistanke om at disse HAR kjørt i alkoholpåvirket tilstand,
er dette i første rekke en sak for Politimyndigheten.
Stevnets leder kan selvsagt foreta en kontroll for å verifisere status,
men i den grad denne kontroll viser ”rødt” eller man er usikker,
bør juryleder kontakte Politi for å avklare situasjonen.
Vi vil minne om at man også bør ha fokus på andre påvirkninger enn alkohol.
Her har man færre kontrollmuligheter enn for alkohol,
og man bør kanskje i større grad støtte seg til medisinsk ansvarlig sin kompetanse.
Overtredelser vil kunne straffes av NBF etter NSR § 78 c/d.

Håper dette var litt hjelp på veien.
Arrangører som tenkes å formalisere slike kontroller kan gjerne informere oss i forkant,
slik at vi kan bruke det internt i vårt videre arbeide.

I tillegg ville vi sette pris på å motta statistisk materiale
over alle slike kontroller som utføres.


Med motorsportslig hilsen:
Bilcross-seksjonen i NBF