Året 2015 startet med et smell da orkanen Ole kom den 7 februar.
Store skader ble det på Lofoten Motorsportsenter Evjen på bygg etc.
Utrulig at noen 1000 liter dunker kan fly så langt over skog og hei,
ja måtte nesten til naboene for å hente de tilbake.
Men det var jo et ekstremvær som gjorde store skader i hele Lofoten.
Store skader på hus, låver og garasjer.
Selv om klubben har en bra forsikring måtte det jobbes dugnad for å
rydde opp slik at løsegjenstander ikke skader andre ting.



Første løpet hadde vi 6 og 7 juni i år. Men før det hadde klubbens nye
juniorinstruktør holdt kurs for nye juniorer i klubben.
Eskild Eltoft er den som skal ta seg av framtiden til klubben med å
kurse nye juniorer. Og jeg tror han fikk dåpen da han det gikk litt til skogen
i instruktørbilen. Vi for håpe bilen er oppe å gå til neste gang
det skal arrangeres kurs.
Her er en link til hva Lofotposten skrev etter vår-løpet.

Eirik Eidissen fikk i sommer oppgave med å selge reklameplass på
Lofoten Motorsportsenter. Kan ikke si mer en at dette ble en suksess.
Under reklamejobbinga fikk klubben også Byggtorget på plass
som hovedsponsor.
Vi kan også ta med den kjempe jobben som Ingebjørg Rørvik har gjort med
å organisere og arrangere sponsorkjøring. Her har hun og flere av medlemmene
gjort en kjempe jobb.
Mye av ansvar for trening og sponsorkjøring er falt på klubbens leder
Raine Willy Vikten. Å Være leder av klubben, TK og altmuligmann kan fort
slite folk ut. Så her må medlemmer bli bedre på å støtte opp når han ber om det.
Og gjør de det så tror jeg vi kan beholde lederen mange år til.
Mitt på sommeren reiste noen av de som kjørte Rallycross over til Sverige for
å delta i Norrlandsvecan. Glenn, Håkon, Kjell Arne, Geir og Christoffer.
For meg er Norrlandsvecan blitt årets høydepunkt. Selv om det også var andre
høydepunkter. Løpet på NMK Dyrøy, klubbløp med totalseieren til Josefine
i Byggtorget mesterskapet og klubbmester.
Steinar Salomonsen sitt tredje strake som klubbmester, og mer......

Det skjer ting på anlegget selv om det ikke er trening og løp.
Selv om det ikke er så mange som stiller opp, så prøves det å få til ting som gjør
det lettere å arranger løp og trening. Sosialt med kaffe og prat er en viktig faktor
under dette. Men en ting tror jeg er veldig viktig å ta med seg er at de medlemmer/grupper
som sitter hjemme når ting og tang skal gjøres, ikke kan forvente å få sine hjertebarn
som førsteprioritet når ting skal gjøres. Å komme med store forslag på møter og på fb
om hva som skal gjøres kreves at man stille opp selv når dugnaden starter.
Nå skal det sies at ikke alt av dugnad som har blitt annonsert.
Men noen ganger er det slik at på noen timers varsel kan det komme
tips om noen skal gi bort noe som vi trenger på banen. Og da må man bare trø til og
gjøre det beste ut av det.

Høstens løp på Evjen ble en liten nedtur når man tenker på antall deltakere.
Men et nydelig vær og med mye publikum ble det et flott stevne.
Årsaken til nedturen var muligens et stort sykkel-løp i Troms gjorde at flere
valgte å prioritere det på sin hjemplass, en å reise til Lofoten.
Men tror også at et slikt løp som man vil ha stor deltakelse på, er det veldig viktig
å få profilert i god tid før stevnet. Man må hele tiden søke utfordringer for å vekke
folks nysgjerrighet og ikke følge i samme spor som før. Da kan man fort bli lei.
Her er en link til hva Lofotposten skrev etter høst-løpet.

Farta skal ned i bilcross det har Norges bilsportforbund gitt beskjed om.
Hvordan man løser det kan bli en utfordring for alle klubber.
Men her tror jeg Lofoten ikke er den klubben i nord som har størst problem.
Vi for se litt på hvordan de andre klubbene løser dette problem med at
bilcross og rallycross ikke for lov til å kjøre samme trase på banen.

Den 10 oktober ble en ny motorsportklubb født i nord. På et ekstraordinær
årsmøte ble NMK Lofoten til. Bruddet med NAF kommer etter noen år med forhandlinger
mellom NAF og Lofoten. Vedtekten til NAF motorsport er feil i forhold til Norges idrettsforbund,
og dette har man prøvd og få NAF til å endre. NAF ville også ha
eierandel i baneanlegget. Dette ble avist av styret i Lofoten Motorsportsenter Evjen.
Dugnad som et hundretalls personer i Lofoten har gjort
i snart 20 år skulle ikke overføres til NAF. En ca verditakst fra Nasjonal anleggsplan
på 8 millioner skal beholdes på lokale hender i Vestvågøy.

Sent på høsten 2015 ble det satt igang flere små prosjekt på senteret.
Nye startlys som kan stå ute hele året slik at man ikke trenger å tenke på måtte
ta de inn etter hvert løp.



Drenering og utvide henger parkeringen er igangsatt.
Flyttet om på containerne slik at en mer hensiktsmessig oppbevaring av ting
blir gjort. Sykestua/bil er blitt parkert i en container så man slipper utgifter
med å leie vinter lagringsplass. En ny container er også hentet og planen er å
bygge tak mellom 3 stk containere slik at man kan få en liten garasje.
Det for å ha mulighet for å serve klubb-biler, og mulighet for å ta årskontroll.
Det er også blitt gjort tiltak i depot for å få lys så det er mulighet se når man kommer
en mørk vinterdag inn på anlegget.



En jeep Cherokee er gitt i gave fra Joh Vian på Leknes slik at klubben har en egen
service/tauebil. Siden alle biler som brukes på en motorsportbane skal være registrert
vil den ha svarte skilt. Slik det ser ut i dag vil klubben også få mulighet å overta en
hjullaster. Den er ikke av den mest moderne men muligheten for å kunne bli mer
selvhjelpen under jobbing på banen før løp er nå der. Dette har vært et stort savn
gjennom flere år.

Utfordringer er det mer enn nok av for klubben og medlemmene de neste årene.
Endringer skjer i Norges Bilsportforbund og nye regler kommer det hele tiden.
Men en ting er sikkert at forbedringer på Lofoten Motorsportsenter skjer der
banen er, og ikke fra facebook og andre nettsteder.

Ønsker alle motorsport interesserte en god jul.
Og lykke til i 2016.

Redaktør av lofotcross.no
Frank Andersen